top of page

Yhdessä onnistumiseen – miksi strategiset kumppanuudet kantavat perinteistä alihankintaa pidemmälle?

  • Writer: nosteproductions
    nosteproductions
  • 10.9.
  • 3 min käytetty lukemiseen

Päivitetty: 31.10.

Naiset jakavat vaaleanpunaisia laukkukasseja puutiskin takana. Taustalla kaariaukkoja ja pehmeä valaistus. Tiskillä nimikylttejä.
Demande ja Noste tekivät yhteistyötä Energiaviraston Uusiutuvan Energian päivässä.

Yrityksissä puhutaan tehokkuudesta, resurssiviisaudesta ja tuloksista. Silti moni käyttää yllättävän paljon omia, arvokkaita resurssejaan asioihin, jotka eivät ole ydinliiketoimintaa tai omaa erityisosaamista. Sisäisiä tekijöitä venytetään ohuelle, ja silti kokonaisuus takkuaa. Ei siksi, etteikö osaamista olisi, vaan siksi, että kaikkea ei kannata tehdä itse.


Yrityksen kannattaa sitoa omat ihmiset siihen, mikä tuottaa arvoa sisäisesti ja resursoida loput viisaasti kumppanien kautta. Strateginen “capability sourcing” ei ole enää pelkkää hankintaa, vaan kilpailukyvyn rakentamista: kun kriittiset kyvykkyydet säilyvät omissa käsissä ja tukitoiminnot toimivat saumattomasti kumppanin kautta, kokonaisuus tehostuu, laatu paranee ja organisaatio kirkastuu. Tätä periaatetta on kuvattu vuosia, mutta sen merkitys on vain kasvanut, kun markkina ja teknologia liikkuvat aiempaa nopeammin.


Hyvin valittu tukikumppani ei ole lisäkustannus. Se on investointi. Usein jopa säästö: ajassa, rahassa ja kuormassa. Ja oikein rakennetussa mallissa kumppani ei ole enää “ulkoinen tekijä”, vaan luonteva osa tiimiä, joka auttaa pääsemään maaliin.


Oikea kumppanuus vapauttaa sisäiset resurssit kilpailuedun rakentamiseen

Ulkoistaminen ei enää rajoitu taustatoimintoihin. Yhä useampi organisaatio etsii kumppanuuksista ketteryyttä, asiantuntemusta ja nopeutta myös etulinjan tekemiseen: myyntiin, markkinointiin ja tuotantoon. Samalla tuntiperusteisuus on vaihtumassa tulosohjautuvuuteen. Hintalappu ei enää ratkaise yksin, vaan rinnalla kulkevat osaaminen, laatu ja joustavuus.


Myös työvoiman rakenne on muuttunut. Perinteisen vakityömallin rinnalle on noussut projektilähtöinen, joustava toimintatapa. Huippuammattilaiset haluavat tehdä tärkeää työtä merkityksellisissä projekteissa, mutta he eivät välttämättä halua sitoutua organisaatioon pysyvästi. Parhaat organisaatiot eivät enää yritä omistaa kaikkea. Ne rakentavat verkoston, jolla voi skaalata tekemistä ilman raskasta ydintiimiä.


Kun kumppani jatkaa siitä, mihin presentaatio päättyy, sisäinen tiimi voi keskittyä siihen, mistä syntyy kilpailuetu.


Demande syntyi kentän tarpeesta

Demande syntyi halusta uudistaa. Halusta uudistaa vielä hyvin perinteistä tapahtumastaffauksen kenttää. Halusta tarjota mahdollisuus työllistyä ja oppia – omilla ehdoilla. Halusta rakentaa palvelu, jota itse kaipasin, kun istuin yli kymmenen vuoden ajan pöydän toisella puolella. Halusta haastaa perinteinen alihankintakulttuuri ja osoittaa, että hyvä työntekijäkokemus johtaa väistämättä hyvään asiakaskokemukseen.


Demande syntyi tämän tarpeen pohjalta. Ei valmiista konseptista, vaan halusta tehdä fiksummin ja inhimillisemmin ja kääntää ideat toiminnaksi. Kun aloitimme, keskityimme vahvasti tapahtumahenkilöstöön ja promootioihin. Mutta hyvin nopeasti meille alettiin esittää kysymyksiä, jotka veivät meidät syvemmälle asiakkaan arkeen.

 

Näin me aloimme kasvaa. Ei pelkästään koolla mitattuna, vaan roolilla ja merkityksellä. Milloin tarvittiin POS-materiaaleja jalkautettuna satoihin toimipisteisiin ympäri Suomen alle viikossa. Milloin kommunikaatiosilta teknisen tuotannon ja tapahtumatoimiston välillä. Milloin meidät kutsuttiin mukaan suunnittelemaan messuosallistumista kustannustehokkaasti. Tai kun promootiokiertue tarvitsi kokonaisvaltaisen tuotannon vetäjän, markkinointitiimin keskittyessä digitaaliseen puoleen.

 

Näissä tilanteissa meille ei koskaan sanottu:

“Tehän olette vain staffaustoimisto.”

Päinvastoin, meidät nähtiin osana ratkaisua.

 

Viidessä vuodessa Demande on kasvanut Suomen suurimmaksi markkinoinnin tukipalveluiden tuottajaksi yli 5000 henkilöstön poolilla. Toimimme Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa, paikallisesti ja paikallisilla resursseilla.


Ryhmää mustissa asuissa, joissa turkoosit kukkakoristeet, poseeraa sisätiloissa kirkkaansinistä mattoa vasten. Taustalla mainosjuliste.
Demande ja Noste ovat tehneet yhteistyötä myös Raide-Jokerin päätösgaalassa.

Tuemme kumppaneitamme siellä, missä tarve kulloinkin on. Siksi Demandelaisiin törmää tänä päivänä niin gaalatuotannoissa, yritystapahtumissa, promootioissa, lanseerauksissa ja festareilla kuin rakennuksen, logistiikan, myynnin ja asiakaspalvelun tehtävissä. Me olemme mukana aulapalveluissa, varastotoiminnassa ja myös valituissa ravintola-alan kumppanuuksissa. Koska kun joku tuo meille tarpeen, me löydämme siihen ratkaisun.Olipa se pieni, suuri, yksittäinen tai jatkuva.


120 promootiotapahtumaa ympäri Suomen alle kuukauden varoitusajalla. TV-tapahtumatuotanto alle kahdessa viikossa. 6 viikon pop up -myymälä 35 hengen tiimillä ja satojen vuorojen koordinointi. Tämä on arkeamme.

 

Kulttuuri, jossa välittäminen ja rohkeus ohjaavat tekemistä

Meidät nähdään usein osana kumppanin omaa tiimiä. Liitymme mukaan projektin tavoitteisiin, aikatauluun ja realiteetteihin ja suunnittelemme yhdessä, mitä todella tarvitaan, jotta kokonaisuus onnistuu.


Siksi puhumme asiakkaiden sijaan kumppaneista. Kumppanuus ei ole meillä markkinointitermi, vaan tapa toimia. Kun istumme samaan pöytään, tavoitteena ei ole tehdä kauppaa, vaan saada yhdessä aikaan jotain, mikä kestää ja toimii.

 

Joskus se tarkoittaa koko tuotannon haltuunottoa. Toisinaan vain sitä, että varmistamme oikeat ihmiset tai oikeat materiaalit oikeassa aikataulussa. Me sanomme myös ääneen, jos jokin ei toimi. Koska olemme kiinnostuneita yhteisistä tavoitteista ja tuloksista, emme tuntihinnoista.


Parhaat yhteistyöt syntyvät, kun molemmat osapuolet tuovat arvoa ja haluavat kehittää. Me emme ole yksi toimittaja muiden joukossa. Me olemme se, joka tukee, rakentaa ja mahdollistaa. Meille lähetetään sähköpostia, kun tarvitaan joku, joka ottaa koppia ja kantaa sen maaliin asti.

 

Startatessani Demanden toimintaa en ajatellut rakentavani perinteistä yritystä. Halusin rakentaa kulttuurin. Sellaisen, jossa ollaan rohkeita, rehellisiä ja luotettavia, mutta ennen kaikkea myös välitetään.


Halusin organisaation, jossa jokainen tietää suunnan ja jossa työn arvo syntyy siitä, että asiat todella tehdään. Ja että silloin, kun muut kyselevät kuka tämän hoitaa, vastaus löytyy jo huoneesta – ja se on useimmiten: me hoidamme.

 

Demande ei ole sidottu muottiin tai yhteen palveluun. Meidät löytää sieltä, missä asiat on hoidettava ja ratkaisut tehdään todeksi.


ree

Irina Niiranen

Director of Operations, Partner

Demande Oy


Kommentit


NOSTE PRODUCTIONS

  • LinkedIn
  • Instagram
kauppakamari jäsenlogo
Kauppalehti menestyjät 2023
Luotettava kumppani sertifikaatti
GTS Certified - Badge - Silver- 2025.png

Tarvitsetko apua uusien tapahtumaideoiden pallottelussa tai erottuvien messuosastojen suunnittelussa, saadaksesi kohderyhmäsi pysähtymään juuri sinun luoksesi?

 

Yhdistelmä tinkimätöntä tarkkuutta yksityiskohdille, luovuutta, jatkuvaa vuoropuhelua asiakkaan kanssa, vahva visio fiiliksestä, mitä halutaan luoda sekä erinomainen projektijohdon ammattitaito on työmme ja asiakastyytyväisyytemme keskiössä.

Meille on tärkeää, että asiakas nukkuu yönsä hyvin. 

NOSTE Productions Oy

Kauniainen, Finland

johanna (a) nosteproductions.fi

Y-tunnus: 3225401-3 

Laskutustiedot

Operaattori: Maventa (003721291126)

Verkkolaskutusosoite: 003732254013

Välittäjätunnus pankkiverkosta lähetettäessä: DABAFIHH

©2023 Noste Productions Oy

bottom of page